-->

Tuesday, October 18, 2011

Motivation :D

‎10 Nasihat Penyejuk Hati...


1-Bayangkan Allah SWT mengampun kepada sesiapa yang memohon kemaafan daripadaNya.Allah SWT akan menerima taubat orang yang bertaubat.Allah SWT bersedia menerima siapa yang kembali ke pangkal jalan.


2- Berilah kasih sayang kepada orang yang lemah, tunaikanlah hajat kepada mereka yang berhajat dan rawatlah mereka.Jangan memendam kemarahan tetapi berilah kemaafan.


3-Pandanglah pada Allah SWT dengan pandangan positif dan ingatlah Allah SWT sentiasa mendampingi anda setiap masa.Ingatlah Malaikat sentiasa memohon kempunan daripada Allah SWT untuk anda.Syurga Ilahi sentiasa menunggu kedatangan anda.


4- Sapulah titisan airmata dengan pandangan positif kepada Allah SWT, Hapuskan segala kekecewaan dengan membilang segala nikmat Allah SWT yang telah Allah SWT berikan pada anda.


5-Jangan anda berpandangan ” Dunia telah menyempurnakan hajat seseorang”, tidak ada menusia yang mendapat segala hajatnya dibumi ini dan tidak pernah ditimpa kesusahan.


6- Jadilah seperti Pokok Tamar yang mencapai puncak segala ketinggian, tidak menyakiti orang lain, walaupun anda membaling batu kepadanya tetapi dia akan membalas anda dengan buah tamar yang manis kepada anda.


7- Pernahkah anda mendengar, kesedihan akan mengembalikan segala yang telah hilang, kekecewaan akan memperbetulkan kesalahan lalu,Jika demikian kenapa kita harus bersedih dan kecewa ?


8- Jangan terlalu mengambil berat dugaan dan fitnah, tetapi pandanglah ketenteraman dan keselesaan serta keafiatan.


9- Padamkan api hasad dengki dalam jiwa anda, siramilah hati anda dengan kemaafan kepada semua mereka yang telah menyakiti anda.


10- Mandi dari segala kekotoran,berwuduk, memakai wangi-wangian, bersugi dan berdisiplin adalah penawar ke arah kejayaan kepada setiap hati yang kotor dan hati resah gelisah.

::sekadar renungan bersama::

2 comments:

  1. Alhamdulillah..semoag terus beristiqamah dalam setiap perbuatan baik :)

    ReplyDelete